Emerson Race Tech

Klicka här för att redigera underrubrik

Nyheter

version:  lång / kort

2018 Nu kör vi!

Publicerat den Comments kommentarer (3)

Jag har varit väldigt dålig med uppdateringar här som vanligt!

Måste försöka bli bättre på det.

Jag känner mig hyffsat lugn inför säsongen ännu, jobbar mest med att försöka få ihop samarbetspartners så vi har råd att fullfölja hela säsongen 2018. Bilen kommer få en ordentlig hjulinställning samt en riktig setup. 

Ska även passa på att byta vänster framskärm då den blev lite bulig i samband med att jag tappade framhjulet på en onsdagsträning, även förardörren byts ut då den kommer från den gamla 855an så det är en liten glipa mellan dörr och A stolpe/taket.

I övrigt är det bara budget som ska ordnas innan vi är redo för fight i VolvoCupen 2018!


Summering av 2017

Publicerat den Comments kommentarer (0)

Året börjar lida mot sitt slut så jag tänkte passa på att summera året lite.

Från att jag rullade min gamla bil i september förra året så visste jag att vi hade en lång vinter framför oss, vi skulle bygga en ny bil på cirka 6 månader och det skulle utföras av oss själva i vårat lilla garage.

Det var en lång vinter och framförallt ruskigt dyr vinter men 1a April rullade vi ut bilen för årets första test på Gelleråsen. Veckan innan var som vanligt stressig med garagetid fram till runt midnatt varje dag för att bilen skulle gå att köra!

Testet gick förvånansvärt bra och vilken fantastisk bil vi byggt! Nu återstod lackering sen var vi redo att kicka igång racingåret. Bilen lackades grön vad annars? Och efter en något strulig testhelg så hade vi fått iordning på allt till premiären på mantorp!

Racingen iår har varit mixad. Men en sak har jag lärt mig... Jag är sämst på att kvala, jag har startat från dom bakre leden nästan hela säsongen vilket jag klart är missnöjd över men jag har avancerat i samtliga race och aldrig kommit imål sämre än jag startat vilket iallafall visar att jag kan rejsa mig till bättre platser!

Efter tävling 2 och åter en skapligt besviken säsongsinledning annonserades bilen ut men inget köp blev av och till Raceweek var jag tillbaka med ny energi och ny vilja. Här tog säsongen en oväntad vändning och jag tyckte det var roligt att vara tillbaka så det blev tillslut en fortsättning iallafall.

Trots att jag fick bryta race 1 på Gelleråsen som även blev min enda DNF pga imma på framrutan och hela bilen full med vatten så var det nog faktiskt den roligaste racehelgen jag haft på länge.

Finalen skulle dock bli min bästa prestation och äntligen kom jag under den magiska sekunden till snabbaste varvet. Tyvärr är det där det börjar bli svårt då det bara rör sig om tiondelar nu till toppen.

Jag kan helt enkelt titta tillbaka på en rätt lyckad andra halva av min VolvoCupen säsong 2017 och trots en besviken inledning på säsongen gäller det att inte ge upp för oturen kan vända tillslut!

Sen vill jag även passa på att rikta ett stort tack till alla ni som hjälpt mig på ett eller annat sätt i år! Ni vet vilka ni är och ni är guld värda allihop och utan er hade jag aldrig kommit dit jag är idag!

Ett av mina stoltaste race faktiskt och där jag kände att jag hade fart för att kriga ordentligt.

Premiär!

Publicerat den Comments kommentarer (1)

Hejsan allihop!


Premiären är avklarad sedan 1 vecka tillbaka och det är snart dags igen.

Mantorp Park tävlingen var ungefär lika rörig som befarat men jag är ändå nöjd med min körning och det är ju trots allt huvudsaken, första testet på fredagen gick åt till att lära sig banan och se om det vi fixat efter testhelgen hade hjälpt (visade sig att det inte gjort det men efter nya stift/tändkablar osv så var bilen som ny) så till andra testet var det dags att ladda på lite. 

Såklart tog jag det lite lugnt då det är för mig en ny bana och med en ny bil vill man inte chansa. 

Andra testet gick bra, hade lite problem med att jag överhettade bromsarna men med ny värre bromsvätska och en luftning så var det mesta löst men vi kom fram till att vi ska bygga ihop någon form av bromskylning fram. 

Kvalet som var satt på fredagen vilket jag tycker är ganska dåligt men det var som det var, gick bra och jag kvalade in på en nionde plats inför race 1. 

Race 1 hade stående start och på Mantorp Park lutar startrakan lite neråt vilket innebär att man har stor risk att rulla i starten och därmed åka på tjuvstart, nästan alla har handbroms kvar men inte vi så jag fick chansa och det fungerade och jag sköt iväg upp genom fältet men för att undvika skador tappade jag ner till åttonde och efter en del fina fighter gick jag tillslut imål på en nionde plats. 

Race 2 var det rullande start i som jag är ganska van vid, därmot ansåg tydligen tävlingsledningen att man helt plötsligt kunde starta tidigare än bestämt vilket medförde att jag var försenad fram till Line-Up och fick starta på sista plats. Surt men jag kämpade mig upp på en sjunde plats in imål så inte mycket att deppa över, därmot efter mitt möte med tävlingsledningen var jag inte lika nöjd...

Allt som allt är jag nöjd men jag har noterat att jag behöver chansa lite mer i fighter och våga lite mer. 

Nästa race är på Kinnekulle om 1,5 vecka då vi lämnar garaget under torsdagen för att köra test på fredagen, efter tävlingen får vi se hur vi lägger upp resten av säsongen då det finns visa bitar jag inte är nöjd med, inte med bilen dock utan lite runt ikring grejer.. 

Hoppas vi ses på Kinnekulle sista helgen i Maj!

(Filmer från både race 1 och race 2 finns här på sidan under Filmer)

Ny sida ny motivation

Publicerat den Comments kommentarer (0)

Hej!


Varmt välkommen till Emerson Race Tech och dess nya hemsida. 

Jag passar på att byta namn från Jimmy Pettersson Racing till Emerson Race Tech i samband med att vi  bygger på nya bilen i garaget.

Samtidigt vill jag meddela två stycken nya samarbetspartners till min satsning i VolvoCupen, Auto Bilservice och Örebro Bildemontering går in och stöttar satsningen inför 2017!

I garaget händer det grejer och framvagnen sitter nu på plats och bakvagnen är under konstruktion så den ska snart monteras. 

Vi hoppas bilen blir snabb när den är klar men jag kommer behöva förvänta mig lite barnsjukdomar såklart och jag kommer inte räkna med att vara i toppen och kriga under 2017 då bilen måste sorteras ut för att vi ska vara ordentligt redo till 2018!

Nu kör vi vidare!


Rss_feed